Petřina tchýně má jednostranné vyhraněné názory, nemá žádné koníčky, nežije svůj vlastní život, dělá ze sebe otroka. Dá se s takovým člověkem vůbec mluvit? Jenomže Petra chce, protože je to její tchýně a potřebuje, aby ji aspoň občas pohlídala děti.
Dobrý vztah k tchýni se nestane najednou
Jako cíl v koučování si stanovila mít dobrý vztah s tchýní, vídat se s ní častěji, přijít se za ní s dětmi častěji podívat. To je ambiciózní cíl, když Petra považuje tchýni za dominantní, hysterickou, stěžovatelku na všechno a všechny plnou strachu. Petra při komunikaci s tchýní zažívá vztek, únavu, cítí se udušená.
Nejprve jsme se zamýšleli nad tím, zda má tchýně i kladné stránky. Petra si uvědomila, že na ni klade příliš velké nároky, má mnoho pozitivních vlastností, třeba se po všech stránkách věnuje dětem Petry. Dále jsme zkusili techniku na míru kontroly v komunikaci s tchýní. Ví, že nemá vliv na její chování. Jako každý člověk v komunikaci s druhými usilovala Petra při setkání s tchýní o kontrolu, vliv na to, co se ve vzájemném kontaktu odehrává. Chtěla by nemuset ji poslouchat, mít nadhled nad tím, co jí tchýně říká. Na některé aspekty komunikace má Petra vliv, konkrétně: přeměnit řeč jinam, odejít, vnímat své vlastní prožívání.
Komunikace je klíčem k úspěchu
Poté jsme se zaměřili na způsoby vhodné komunikace s tchýní. Petra si nachystala vhodné konkrétní věty a témata, co chce říct, otázky, na co jí zeptat.
„Ráda bych se s Vámi bavila o hezkých věcech…“
Co si myslíte o…?“: téma dětí – co bylo ve školce, co u doktora, co se jim povedlo, zda byli hodní…
„Co si myslíte o…?“: téma víry – co ji zaujalo v Katolickém týdeníku, zeptat se na konkrétní články.
„Co si myslíte o…?“: ještě jednou téma výchovy dětí – její zkušenosti, jak to vidí, jak děti reagují.
„Co si myslíte o…?“: téma vzpomínek – navrhnout ji, aby otevřela album, vzpomene si na příběh, zážitek u fotky.
Další nápad, jak změnit téma s tchýní: „Slyšela jsem o tom… a chci Vám o tom říct.“
Na dalším setkání Petra vyjádřila obavu, zda si vzpomene, co dělat, říkat, když za tchýni přijede na návštěvu. Zda si vzpomene ovlivňuje její únava, zátěž, nastavení. Únavu spouští, když jde pozdě spát, nervozita, stažení svalů, bolesti zad. Zátěž jí způsobuje, když projevuje negativní pocity dopředu, ještě, než se s tchýní setkala. Na její nastavení má vliv její způsob přemýšlení, co v ní vyvolává setkání s tchýní.
K tomu, aby se dostala z negativního nastavení do pozitivnějšího, jí pomáhají následující věci: modlitba, aktivní odpočinek, číst si, sama nakupovat, spát, mít čas pro sebe.
Co tedy Petra udělala, aby tchýni „dostala na svou stranu“?
- Zjistila, na co má při hovoru vliv a co naopak nemůže kontrolovat.
- Nachystala si otázky a témata, o nichž mohou spolu mluvit.
- Začala více vnímat sama sebe, ví, jak pracovat se svými emocemi.
Koučink jako lék na dobré vztahy
Koučování Vám může pomoci „dostat na Vaši stranu“ také partnera, děti, kolegů, nadřízeného, podřízeného, kohokoliv, s kým jste v jakékoliv podobě vztahu.