Hodnotící ukazatele jsou indikátory toho, že hodnotící je vycvičen v naslouchání tak, aby určil, jaké klíčové kompetence ICF se objevují v nahrávaném koučovacím rozhovoru a do jaké míry. Následující ukazatele jsou chování, která by se měla objevovat v koučovacím rozhovoru na úrovni PCC – Akreditovaný profesionální kouč. Tyto ukazatele podporují proces hodnocení výkonu, který je férový, konzistentní, platný, spolehlivý, opakovatelný a obhajitelný. Berte prosím v úvahu, že tyto ukazatele nejsou koučovacím nástrojem a neměly by být používány jako seznam či vzorec pro úspěšné projití hodnocením výkonu.
2. kompetence: Tvorba kontraktu – koučovací dohody
- Kouč pomáhá klientovi identifikovat nebo znovu potvrdit, čeho klient chce v průběhu sezení dosáhnout.
- Kouč pomáhá klientovi definovat nebo znovu potvrdit měřítka úspěchu týkající se toho, čeho chce v průběhu sezení dosáhnout.
- Kouč zkoumá, co je pro klienta důležité nebo smysluplné ohledně toho, čeho chce v průběhu sezení dosáhnout.
- Kouč klientovi pomáhá definovat, čemu se klient potřebuje věnovat nebo co potřebuje vyřešit, aby dosáhl toho, čeho chce v sezení dosáhnout.
- Pokud klient nenaznačí něco jiného, kouč pokračuje v rozhovoru směrem ke kýženým výsledkům klienta.
3. kompetence: Vytváření důvěry a intimity
- Kouč uznává a respektuje klientovu práci v koučovacím procesu.
- Kouč vyjadřuje klientovi podporu.
- Kouč klienta povzbuzuje a umožňuje mu vyjadřovat se naplno.
4. kompetence: Přítomnost kouče
- Kouč reaguje jak na celkovou osobnost klienta, tak na to, čeho chce klient v průběhu sezení dosáhnout.
- Kouč je všímavý, empatický a vnímavý.
- Kouč si všímá a zkoumá klientovy změny energie.
- Kouč projevuje zvědavost se záměrem zjistit více.
- Kouč s klientem vytváří vztah a podporuje ho v tom, aby se rozhodoval, co se v sezení odehraje.
- Kouč se spojuje s klientem tím, že ho vyzývá, aby reagoval na koučovy příspěvky jakýmkoli způsobem, a tím, že přijímá klientovy odpovědi.
- Kouč se s klientem spojuje tím, že mu přehrává možnosti, které klient vyjádřil, aby si z nich klient mohl vybrat.
- Kouč se spojuje s klientem tím, že klienta podporuje v tom, aby formuloval své poznatky.
5. kompetence: Aktivní naslouchání
- Kouč přizpůsobuje své otázky a pozorování tomu, co se o klientovi a jeho situaci dozvěděl.
- Kouč se dotazuje a zkoumá klientovo využívání jazyka.
- Kouč se dotazuje a zkoumá klientovy emoce.
- Kouč se podle potřeby dotazuje a zkoumá klientův tón hlasu, tempo řeči nebo modulaci hlasu.
- Kouč se dotazuje a zkoumá klientovo chování.
- Kouč se dotazuje a zkoumá, jak klient vnímá svůj svět.
- Kouč je potichu a dává klientovi čas na přemýšlení.
6. kompetence: Silné otázky
- Kouč se klienta ptá na jeho způsoby myšlení, předpoklady, systémy přesvědčení, hodnoty, potřeby, chtění atd.
- Koučovy otázky pomáhají klientovi zkoumat za hranicemi jeho současného smýšlení směrem k novému a rozšířenému způsobu smýšlení o sobě sama.
- Koučovy otázky pomáhají klientovi zkoumat za hranicemi jeho současného smýšlení směrem k novému a rozšířenému způsobu smýšlení ohledně jeho situace.
- Koučovy otázky pomáhají klientovi zkoumat za hranicemi jeho současného smýšlení směrem k cílům, které si přeje.
- Kouč klade jasné, přímé, primárně otevřené otázky, jednu po druhé, v tempu, které klientovi umožňuje přemýšlet a uvažovat.
- Koučovy otázky používají jazyk klienta, prvky klientova stylu učení a jeho referenční rámec.
- Koučovy otázky nejsou navádějící, tzn. neobsahují v sobě žádné závěry nebo směřování.
- kompetence: Přímá komunikace
- Kouč sdílí svá pozorování, intuici, poznámky, myšlenky a pocity tak, aby to posloužilo ke klientovu učení nebo pohybu vpřed.
- Kouč sdílí svá pozorování, intuici, poznámky, myšlenky a pocity aniž by jakkoli trval na tom, že jsou správné.
- Kouč používá jazyk klienta nebo jazyk, který odráží klientův způsob vyjadřování.
- Koučův jazyk je obecně jasný a srozumitelný.
- Kouč umožňuje klientovi, aby většinu času mluvil on.
- Kouč umožňuje klientovi dokončit to, co říká, aniž by ho přerušoval, pokud neexistuje nějaký daný koučovací důvod, aby to udělal.
8. kompetence: Vytváření uvědomění
- Kouč vyzývá klienta, aby vyjadřoval a/nebo zkoumal své poznání/ponaučení ze sezení týkající se jeho situace (co).
- Kouč vyzývá klienta, aby vyjadřoval a/nebo zkoumal své poznání/ponaučení ze sezení týkající se sebe sama (kdo).
- Kouč sdílí, čeho si všímá na straně klienta a/nebo klientovy situace a žádá klientův vklad nebo aby danou věc zkoumal.
- Kouč vyzývá klienta, aby zvážil, jak použije nové poznání/ponaučení z koučinku.
- Koučovy otázky, intuice a pozorování mají potenciál vytvořit pro klienta nové poznání/ponaučení.
Kompetence 9, 10 a 11: Navrhování akcí, plánování a nastavování cílů a dosažení pokroku a zodpovědnost
- Kouč vyzývá klienta nebo mu umožňuje zkoumat svůj pokrok směrem k tomu, co chce klient v průběhu sezení dosáhnout.
- Kouč asistuje klientovi při návrzích jaké akce/zvažování bude klient dělat po sezení, aby nadále pokračoval směrem ke svým kýženým cílům.
- Kouč vyzývá klienta nebo mu umožňuje zvážit jeho cestu dopředu včetně, pokud je to vhodné, podpůrných mechanismů, zdrojů a potenciálních překážek.
- Kouč asistuje klientovi v navržení nejlepších způsobů převzetí zodpovědnosti za sebe sama.
- Kouč ve spolupráci s klientem uzavře sezení.
- Kouč si všímá klientova pokroku a reflektuje ho.